داده های بزرگ می توانند به ارزیابی خطر پیش بینی پوکی استخوان و شکستگی کمک کنند

15 فوریه 2021- به گفته محققان مرکز تحقیقات نرم افزار بنیاد علوم ایرلند(Lero)، با استفاده از داده های بزرگ برای هدف قرار دادن بیماران آسیب پذیر، می توان از سالها رنج و صرف میلیاردها یورو هزینه ی بهداشتی در جهان به دلیل شکستگیهای ناشی از پوکی استخوان، جلوگیری نمود.

این مطالعه با بررسی 36590 بیمار که از ژانویه 2000 تا نوامبر 2018 تحت غربالگری تراکم مواد معدنی استخوان در غرب ایرلند قرار گرفته بودند، نشان داد که بسیاری از شکستگی ها با شناسایی افراد در معرض خطر، قبل از شکستگی و شروع مداخلات اثبات شده، ایمن و مقرون به صرفه، قابل پیشگیری هستند.

این مطالعه ی چند رشته ای، به رهبری پروفسورJohn J. Carey، پزشک مشاور روماتولوژی در بیمارستان دانشگاه Galway، مهندس مکانیک Mary Dempsey و دکترAttracta Brennan ، از بخش علوم کامپیوتر درNUI Galway ، به تازگی در British Medical Journal، منتشر شده است.

به گفته پروفسور Carey، پروژه ی ایرلندی پیش بینی انفورماتیک سلامت اشعه ایکس باانرژی دوگانه (DXA)  در مورد تراکم مواد معدنی استخوان در حال حاضر قصد دارد الگوریتم های طبقه بندی تشخیصی و پیش بینی خطر برای پوکی استخوان و شکستگی ها را ارزیابی کند.

او افزود: این پروژه مشخص می کند که کدام یک از پیش بینی کننده ها برای افراد ایرلندی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند مهمتر و کاربردی تر است، همچنین این پروژه قصد دارد ابزارهای جدید، دقیق و شخصی را برای پیش بینی خطر با استفاده از پیگیری طولی یک گروه بزرگ، در چند مرکز ابداع کند.

پروفسور Carey، گفت: علاوه بر این، ممکن است از این مجموعه داده ها برای ارزیابی و احتمالاً پشتیبانی از ارزیابی و مدیریت سایر بیماریهای مزمن مانند بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و سایر بیماریها به دلیل تعداد زیادی از متغیرهای جمع آوری شده در این پروژه استفاده شود.

او خاطرنشان کرد که در حالی که ایرلند یکی از بالاترین میزان پوکی استخوان را در سطح جهان دارد، در حال حاضر هیچ سیاست ملی و دولتی برای رسیدگی به نیازهای بهداشتی شکستگی های ناشی از پوکی استخوان با وجود افزایش سریع هزینه ها، وجود ندارد.

وی افزود: در ایرلند، روزهای اشغال تختهای بیمارستانهای عمومی در دهه گذشته برای شکستگی های ناشی از پوکی استخوان و همچنین تعداد حملات قلبی، سرطان ، دیابت و بسیاری از بیماری ها که بسیار بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، تقریباً 50٪ افزایش یافته است.

برآوردهای اولیه نشان می دهد که تعداد شکستگی های ناشی از ضعیف شدن استخوانها و مرگ و میر ناشی از شکستگی برای بزرگسالان ایرلندی 50 ساله و بالاتر در سال 2020 با تعداد ابتلا به عفونت کوویید مشابه یا حتی بیشتر بوده است، اما هیچ گزارش روزانه ای در مورد تعداد موارد آزمایش شده، بستری در بیمارستان یا افرادی که به دنبال این شکستگی ها می میرند، وجود ندارد. استفاده از این داده ها و سایر داده ها می تواند به رفع این شکاف ها کمک کند.

پروفسور کری می گوید: یک بحران جهانی در مورد پوکی استخوان وجود دارد، پیش بینی هزینه های پزشکی مرتبط با شکستگی های ناشی از پوکی استخوان تنها در آمریکا از جمله از دست دادن بهره وری و هزینه های مراقبت تا سال 2040 ، سالانه بیش از 94 میلیارد دلار (77.6 میلیارد یورو) است.

پروفسور کری گفت: مطالعات قبلی نشان داده است، به عنوان مثال در سال 2010 ، تقریباً 43000 مرگ افراد اروپایی مربوط به شکستگی استخوان بوده است در حالی که در این سال هزینه های مربوط به پوکی استخوان بیش از 37 میلیارد یورو گزارش شده است.

وی افزود: كاهش 5 درصدی در این هزینه ها منجر به پس انداز سالانه ی 1.85 میلیارد یورو با قیمت سال 2010 ، خواهد شد.

پروفسور کری گفت: اکنون مجموعه داده های بزرگی، مشابه آنچه در این مطالعه استفاده نمودیم، در سرتاسر جهان موجود است. روشهای نوآورانه تجزیه و تحلیل داده ها مانندAI (هوش مصنوعی) امکان شناسایی، مراقبت بهتر و درمان به موقع بیماران آسیب پذیر در برابر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را فراهم می کند، و از سوی دیگر به استفاده ی موثرتر از منابع گرانبهای کشورها کمک می کند. فرصت های زیادی برای کسب نتایج بهتر توسط بیماران و صرفه جویی در میلیاردها یورو وجود خواهد داشت.

پروفسور کری معتقد است که این همکاری بین پزشکان، دانشمندان کلان داده ها، مهندسی و دانشمندان کامپیوتر در ایرلند، انگلیس و چین به نوآوری، تفکر انتقادی و مشارکت های بین المللی کمک خواهد کرد تا برنامه و فرصت های آنها را تسریع کند.

مدیر Lero، پروفسور برایان فیتزجرالد، گفت که استفاده از هوش مصنوعی، همانطور که پروفسور کری و تیم او پیش بینی کردند، نشان می دهد که چگونه توسعه نرم افزارها می تواند به طور مستقیم در سطح اساسی زندگی مردم تأثیر بگذارد. لرو یک رهبر جهانی در تحقیقات مربوط به سلامت و عملکرد انسان است.وقتی تحقیقات پژوهشگران لرو می تواند به كاهش درد و رنج، بهبود نتایج بیمار و صرفه جویی در منابع كمك كند، در این صورت ما به هدفمان برای تاسیس این مرکز دست یافته ایم و این برای همه افراد بسیار سودمند است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210215/Big-data-can-help-assess-risk-prediction-for-osteoporosis-fractures.aspx